maandag 18 juli 2011

Zomer

Nu voor alle scholen de zes weken herfstvakantie begonnen is, is er uitgebreid tijd om naar de radio te luisteren. Zou dat de oorzaak zijn geweest van het feit dat er dan prompt een baken omkiepert: te veel luisteraars?
Hoe dan ook, bij mij staat Radio Twee aan, en daar proberen ze de zomerstemming er in te houden door vrolijke, op een mooi jaargetijde toegesneden, toepasselijke muziek te draaien. Dus terwijl ik mijn boodschappenlijstje volschrijf met worst en boerenkool, luister ik naar de Macarena.

Zojuist hoorde ik een ander oudje voorbijkomen. Rob de Nijs, die iets bezong in de trant dat het zomer leek al was het pas eind mei. Hij beschrijft dus gewoon 2011, want weet u nog hoe mooi het voorjaar was?
Het is niet alsof ik het liedje voor het eerst hoor, en toch is het alsof ik het voor het eerst hoor. Wat een ranzig liedje eigenlijk: de complete ontmaagding van een jonge vent in vier minuten. (Dat schijnt nog lang te zijn voor een eerste keer, maar dat is weer een ander verhaal.) Ik luister alsof ik het voor het eerst hoor. Wat een rare jongen was dat. Zestien, vrienden komen langs maar hij wilde over het strand wandelen, in zijn uppie? Dat is dan toch geen normale 16-jarige?
‘Je riep me met je ogen…’ Wow. Iemand met je ogen wenken, dat ken ik, maar roepen met je ogen? . ‘Je droeg niet anders dan je lange blonde haar’? Wat deed dat mens naakt op het strand? Trouwens, moet Sjaak Bral ook niet eens in actie komen tegen deze vorm van pedofilie? Want hij was 16, en zij was 28! Is dat niet verboden? Oké, het zal maatschappelijk in deze vorm wat meer geaccepteerd zijn, maar laten we wel zijn; deze mevrouw was gewoon bezig een puber te verleiden. Als het andersom zou zijn geweest, hadden we er met zijn allen schande van gesproken. Ze wist ook prima dat het eigenlijk niet kon, het is niet alsof hij volwassen leek. Ze zegt het zelf: ‘Je bent zo jong nog en weet niet wat te doen’, en dan het eufemistische ‘de nacht zal het je leren’: is ze nou helemaal gek geworden? Niks de nacht, zij, zij was degene met plannen met deze jonge knaap! Ja, dat hij wel wilde: begrijpelijk. Wel eens een jongen van zestien meegemaakt? Hormonen regeren. Dus dat hij dan een soort van verbaasd zingt: ‘en ik begreep wat jij me wilde zeggen’: ja, het is ook nogal duidelijk he. Loop je daar over het strand, kom je een naakte vrouw tegen, die je met je ogen roept: wat ze wil zeggen heeft helemaal niets met woorden te maken hoor. Je was dan misschien geen kind meer, maar dat had zelfs een kind begrepen?

Gelukkig is het na vier minuten klaar, en wordt Rob afgelost door Cindy Lauper. Girls just wanna have fun. Mmm. Hetzelfde onderwerp? Dat wilde die dame van net ook, met een joch van zestien. De heks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten